sobota, 22 listopada 2014

Chleb na piwie

chleb na piwie, chleb na guinnessie, chleb na drożdżach, chleb,


Od pewnego czasu piekę. Chleb, który wyciągam z pieca ma niesamowity zapach, który przyciąga domowników, a także sąsiadów. Eksperymentuję ze smakami, kształtami dodatkami. Na blogu Ugotuj z  nami, do którego współtworzenia zostałam zaproszona, jest wyzwanie pod hasłem Domowa Piekarnia i nawołujemy do wspólnej zabawy. Chleb na piwie robiłam w innej odsłonie, którą przy okazji się pochwalę, dzisiaj proponuję przepis Marii.
(Przepis skopiowany z bloga Ugotuj z Nami


Chleb na piwie 

  • 400 g mąki pszennej
  • 300 g guinnessa
  • 15 g drożdży
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżka cukru
mój dodatek:
  • 4 łyżki mąki pszennej
  • 5 łyżek płatków owsianych
  • 1/3 szklanki piwa

Drożdże kruszymy, zasypujemy piwem i dodajemy odrobinę piwa w temperaturze pokojowej. Mieszamy, odstawiamy do wyrośnięcia.
Mąkę wsypujemy do miski, dokładamy sól, piwo, wyrośnięte drożdże i mieszamy. Kiedy zacznie gęstnieć zagniatamy ciasto. Wyrabiamy około 5 minut, żeby było elastyczne. Następnie robimy z niego kulę, kładziemy na blasze wyłożonej papierem i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
W tym czasie szykujemy mieszankę piwną mieszając mąkę z piwem (opcja dodatkowa). Powinna być rzadka. 
Kiedy ciasto podwoi swoją objętość, polewamy uformowany w kulę chlebek i obsypujemy płatkami owsianymi.
Pieczemy w 170 stopniach około 50 minut.


Chleb można piec w formach, jak koleżanki, ja preferuję wielki piwny bochen. Jest niesamowity, delikatny z obłędnie chrupiącą skorupką. Do tego masło i nic poza tym...
Zachęcam do zabawy, DOMOWA PIEKARNIA daje wiele satysfakcji. 
Ściskam 

Ilona ♥

7 komentarzy:

  1. Eh chlebki wszystko pięknie ładnie ale pieczesz je najpierw dół potem wyżej moje zawsze wychodzą delikatnie przyrumienione od dołu albo wcale i nie wiem czego to jest wina;/
    A jak chleb do formy to jeszcze papier albo jak blacha to pod spodem papier.?
    Przepraszam,z góry za głupie pytania ale lepiej się spytać niż potem klnąc pod nosem ,że nie wyszło ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewa/Amanda, pytania nigdy nie są głupie. Jeśli chodzi o przypiekanie, miałam ten sam problem w poprzednim piekarniku. Grzał nierównomiernie. Proponuję obniżenie półki na której pieczesz, obniżenie temperatury pieczenia o 10 stopni i wydłużenie pieczenia chleba. Jeżeli pieczesz w formie, możesz wyłożyć papierem lub wysmarować olejem/masłem i obsypanie otrębami lub kaszą manną. Jeżeli po upieczeniu w formie chleb nie będzie od dołu przyrumieniony, gotowy wyjmij z formy, włącz tylko gałkę dolną i przytrzymaj chleb w piecu parę minut.
      Jeżeli pomogłam, bardzo się cieszę, jeżeli w czymś jeszcze mogę pomóc, śmiało pytaj :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. chleb bez mąki? baaardzo dietetyczny za to dla "miłośników" piwa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, dziękuję Anonimie, już poprawiłam :) Pięknie to napisałeś.

      Usuń
  3. a jakiej mąki użyłaś? Chlebowej 750 czy zwyklej?

    OdpowiedzUsuń
  4. a jakiej mąki użyłaś? Chlebowej 750 czy zwyklej?

    OdpowiedzUsuń