piątek, 4 kwietnia 2014

Biała kiełbasa - domowa




Nie wiem jak Wy, ale ja powoli szykuję się do świąt. Od kilku lat sama robię na tą okazję białą kiełbasę, ale dopiero w tym roku postanowiłam podzielić się z Wami przepisem. To bardzo proste i niesamowicie smaczne. Mogę przyprawić według własnego uznania, a dodatkowo odkładam część mięsa, dokładam pieczone warzywa i mam pyszną kiełbaskę dla mojego bobasa.


Biała kiełbasa
Potrzebne będą:
  • 1 kg łopatki
  • 1 kg karkówki (tłustej)
  • 1/2 kg surowego boczku
  • 1 główka czosnku
  • 5 łyżeczek majeranku
  • 20 g soli (2 łyżki)
  • 1 łyżeczka pieprzu czarnego
  • 1 szklanka lodowatej wody
  • jelito wieprzowe
Mięso myjemy i kroimy na mniejsze kawałki. Łopatkę i karkówkę mielimy na średniej grubości oczkach, boczek wraz z obranym czosnkiem mielimy na najmniejszych oczkach. Mięso schładzamy w lodówce. Następnie wyciągamy, przyprawiamy i mieszamy. Dolewamy wodę i ponownie mieszamy bardzo dokładnie, aż mięso zrobi się kleiste. Tak przygotowane wstawiamy do lodówki i szykujemy jelita.

Jelita dokładnie płuczemy i zalewamy ciepłą wodą. Trzymamy około 2 godzin, kilka razy wymieniając wodę.

Gotowe jelita ostrożnie naciągamy na rurkę do wypełniania mięsem. Dla ułatwienia, można delikatnie posmarować oliwą. Następnie powoli wypełniamy naszą mięsną masą. Należy robić to z wyczuciem, w miarę delikatnie, aby nie rozerwać, ale na tyle mocno, aby pozbyć się pęcherzyków powietrza. 

Z podanej porcji wychodzi ponad 2 kg kiełbasy, około 17 sztuk.

Gorąco polecam robienie własnej kiełbasy. Smakuje zupełnie inaczej, a dodatkowo mamy wpływ na jej smak. Mamom, które lubią "wiedzieć", co jadają jej dzieci, również polecam. Mój synek ją uwielbia, dlatego z czystym sumieniem dołączę tą pozycję do cyklu Kuchnia Malucha. 

Ściskam Ilona 



4 komentarze:

  1. Fajnie, że domowe robienie kiełbasek robi się coraz bardziej popularne. Jedna uwaga - 20g soli na 2,5 kg mięsa to bardzo mało, na 1 kg mięsa do kiełbas używa się ( w zależności kto jakie słone lubi) od 17g do 23g.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teoretycznie z tą solą się zgadza, ale jakoś przyznam, że ta ilość mi odpowiada, drugą partię zrobiłam z większą ilością i od razu mi nie pasowało :( A domowe kiełbaski... od lat :)

      Usuń